fredag den 28. august 2009

SEO materiale på dansk

Det er ved at komme rigtig meget SEO materiale på det danske marked. Faktisk er folk ved at springe over hinanden af glæde over endelig at få materiale på dansk. Det KUNNE friste nogle til at tro, at det kunne betale sig at oversætte materiale fra engelsk til dansk.

Jeg ville dog hellere fastholde det materiale vi allerede har på dansk. Lige fra Thomas Rosenstands SEO-LEX 10.0 til SEO-tuning (for DanDomainShops), ganske som det også allerede lige så godt kan betale sig at kigge på Mikkel DeMib Svendsens SEO 2.0 frem for at genopfinde hjulet.

Så spørger nogle: Hvorfor skal jeg investere flere tusinde kroner på alle tre bøger?
Det kan du VÆLGE at gøre frem for at købe dig til dyre konsulenttimer. Ikke fordi det ikke kan betale sig at få personlig viden fra en mester, men ganske enkelt fordi opslagsværkerne kan bruges igen og igen.

Andre spørger: Hvor meget tjener du på at anbefale disse titler?
Jeg tjener ikke en eneste krone. Jeg har læst light-udgaverne, og kan stå inde for at de indeholder stor værdi. Jeg vil selv købe de komplette udgaver, men har lige nu en del læsning på andre fronter. Jeg formoder at de tilbagemeldinger jeg har set fra andre har været ægte, og jeg kan kun anbefale, at hvis du alligevel gerne vil lære mere om SEO kan du lige så godt lære det fra Mikkel DeMib Svendsen og Thomas Rosenstand.

På et tidspunkt overvejede jeg selv at skrive en bog om emnet, men det danske marked er fyldt godt op i forvejen, og derfor er der ingen grund til at skrive en hel bog om emnet. Jeg vil hellere give dig gode tips her på bloggen, og derefter må det være op til dig at vælge den vej du vil gå i forhold til optimering af dine sider i forhold til søgemaskinerne.

God weekend til alle her på bloggen. :-)

fredag den 21. august 2009

Konkurrencen gør ondt på nogle "eksperter"

Der er en del danske "eksperter" som har ondt i tegnedrengen over den konkurrence der er kommet på SEO-området. Det måtte komme før eller siden.

Ganske som flere iblandt os har været hidkaldt når CSS og HTML-delene ikke har valideret, så er SEO-området nu også ved at opleve, at der er skarpere konkurrence. Det irriterer nogle, men glæder os andre.

Glædeligt fordi det viser, at folk er begyndt at interessere sig for at ramme topplaceringerne, men irritation fordi mange nu skal til at lave om på deres teknikker. Fælles for mange "eksperter" er deres udsagn om, at man ikke helt kan holde sig til white hat teknikker for at score højt. Det afviser jeg blankt!

Du kan SAGTENS opføre dig ordentligt - og inden for rammerne af ordentlige webdesign- og optimeringsprincipper - og score højt. Det handler i særlig grad om det INDHOLD du præsterer. Det nytter ikke noget at score højt i søgeoptimeringen hvis folk bagefter bliver skuffede når de kommer til dit site.

Så hold fast ved læsningen af bloggen. Du får en masse tricks ganske gratis som du kan bruge til at få dine sider bedre placeret.

God weekend. :-)

søndag den 16. august 2009

Søgeoptimering i løbet af sommeren

Alle véd, at sommeren har været feriesæson for de fleste. Det er en periode hvor vi alle slapper af. For vores eget vedkommende tog vi tre uger til Frankrig, og vi nød hvert eneste øjeblik.

Kunne jeg have optimeret i løbet af denne periode? Sagtens.
Kunne jeg have draget nytte af synergien i de mange indlæg som begyndte at dukke op på bloggen? Muligvis.
Kan jeg have mistet læsere ved at have holdt en pause? Umuligt at sige.

Dét jeg KAN sige var, at det var tiltrængt at oplade batterierne, og derfor er det fuldkommen ligegyldigt om der var nogle der var utilfredse med ikke at få nogle indlæg. Langt flere ville aldrig have opdaget de manglende indlæg, fordi de selv var på ferie...

Ikke spor arrogant
Du tænker muligvis denne holdning er en smule arrogant, men faktisk ikke. Hvis du pukler dig selv ihjel opnår du intet. Du skal holde ferie for at have energi til at overhale alle andre RESTEN AF ÅRET.

Læs lige det igen. Tak.

Du kan ikke opnå LANGVARIGE resultater med KORTSIGTEDE strategier. :-)

Tænk langsigtet
Nogle optimerer med KORTsigtet perspektiv, og det holder ikke. Følger du de råd der er i denne blog kan du nå langt. Bliver du ved med at læse mine indlæg, kan du nå endnu længere... Hvis du vil hele vejen frem til slutproduktet — en fuldkommen optimeret side — er du NØDT til at lytte efter.

Jeg begik selv den fejl engang at jeg bare gik i gang. Det kostede blod, sved og tårer når øjnene begyndte at klø når jeg var nødt til at bruge de små timer til at rette ting jeg lige så godt kunne have ordnet fra starten af. I dag ligger optimeringen i at gøre det BÅDE venligt for søgemaskinerne, og for dig selv at vedligeholde og/eller opdatere.

Faren ved forkert automatisering
Du kan sågar automatisere mange af dine funktioner. Men du skal passe på, for sammen med automatisering følger også risikoen for at begå fejl. Nye fejl i et velfungerende script kan dukke op som lyn fra en klar himmel, og du løber en risiko for at blive ganske meget til grin for du bliver måske den sidste til at opdage, at noget er gået galt.

Konvertering
Når du derfor skal lære at optimere skal du være opmærksom på det indtryk du giver dine besøgende. Det er ikke nok at score højt på en søgemaskine. Du skulle også gerne kunne KONVERTERE besøgende til KØBERE, ABONNENTER, FASTE LÆSERE eller hvad du ellers søger.

Derfor skal du LYTTE i stedet for at komme med dine egne indvendinger. Hvis du har indvendinger, så skriv en kommentar, og så tager vi den derfra... :-)

PS: Håber du OGSÅ har haft en god sommerferie.