onsdag den 30. september 2009

Individuelle titler på ALLE dine sider

Hvor meget gør du ud af individuelle titler på ALLE dine sider?

Jeg véd godt vi alle er slemme til at fokusere mest på vores blogs, sociale medier, YouTube kanaler og mange andre ting. I disse bredbåndstider er optimeringen af selve din hjemmeside måske endda trådt helt i baggrunden. Men sådan behøver det ikke at være. Du kan faktisk opnå en kæmpe optimering ved at gennemgå hele dit website én gang for alle.

Brug f.eks. dit FTP-program til at downloade hele dit domæne til et bibliotek på dit skrivebord. Gå hver eneste HTML-fil igennem, og find temaet for den enkelte side. Ret titlen og evt. beskrivelsen samt nøgleord. Søgemaskinerne nøjes ikke med at læse dine metatags, men det er i hvert fald stensikkert, at du går glip af en mulighed for optimering hvis du lader dine titler være identiske på hele dit domæne.

Når du bagefter undrer dig over, at skulle rette titlerne, så tænk på hvad der står allerøverst på din browser (det program du "ser" internet med).... Det er nemlig også dér dit indhold i title står... Dine kunder vil også kunne se, at du koncentrerer dig om at lave ordentlige titler på dine sider når du har gennemført dette.

God arbejdslyst. :-)

tirsdag den 29. september 2009

Søgemaskineoptimering - hold øje med ALLE elementer

Når vi taler søgemaskineoptimering er det meget vigtigt at holde øje med ALLE elementer i optimeringen. Det kan sammenlignes med en lystavle med flere tændte grønne lys. Du kan sagtens have slukkede (ikke-optimerede) elementer, men hvis du har blot én rød lampe tændt kan det påvirke HELE dit website.





Lad os tage et eksempel. Du har fået optimeret alle dine nøgleord, din kode validerer, dine links både ind og ud af dit site er i orden.

Men én ting mangler at blive fjernet. Du har noget hvid tekst på hvid baggrund. Du fik det lavet i starten af en smart webdesigner, som fortalte at det skulle bruges som test, og at han nok skulle fjerne det senere. For den besøgende på siden fremstår det som om du har fem-syv centimeters blank område lige over din footer. Hvis du havde markeret området var teksten dukket op...

Teksten er ren søgemaskine-guf, men lider af den voldsomme fejl, at det rent faktisk er et forsøg på at snyde søgemaskinerne. Denne ene røde lampe i dit elskab kan gøre hele dit website værdiløst...

Hvis du tror ovennævnte kun er et eksempel, og næppe sker i virkeligheden, så tager du fejl. Der er rigtig mange som driver forskellige former for grey og black hat teknikker i et forsøg på at snyde sig til en god placering. Nogle af disse metoder er ofte iblandt de ting vi andre bagefter skal rydde op i for at få sluket for de røde lamper.

Så tænk over detaljen når du optimerer et website. Det er vigtigt at alle lamper lyser grønt, og det kræver at du mestrer dit erhverv ordentligt.

mandag den 28. september 2009

Når .... siger det, så må det være rigtigt!

Vi hører ofte indvendingen "Når .... siger det, så må det være rigtigt!" når noget nyt introduceres for en kunde. Vedkommende har fået en forkert information af sin tidligere datamatiker-studerende, som blev gjort til IT-administrator for mange år siden, og når HAN siger det, så må det være rigtigt.

Faktum: mange IT-studerende har fået en masse vrøvl ind med modermælken. De har været undervist efter forældede bøger som sjældent har været up to date i forhold til søgemaskineoptimering. Se blot på MultiMedieDesigner-studiet hvor vi fik den smukke svanesang om Flash' velsignelser. Den slags vil kun ganske få SEO-eksperter nogensinde begynde at forsvare...

Jeg har for længst droppet ideen om at omvende folk. De må tro præcis det de lyster. Men det gør det ikke spor korrekt, at løgnen kommer fra en person med en eksamen fra en handelsskole. Tværtimod, faktisk. Det er nemlig praktikeren som kender sine værktøjer, som har været i felten i mange år, og som har gjort sig sine [dyrt købte ;-)] erfaringer, som ved hvad han taler om.

Skal jeg vælge mellem en teoretikers skriverier eller en praktikers solide erfaring, så foretrækker jeg til enhver tid praktikerens erfaring. Han/hun véd hvad vedkommende taler om, hvorimod teoretikeren bruger en masse tid på endeløse forklaringer som ikke leder frem til nogen løsning.

Så dette er ikke nogen opsang til de IT-folk som HAR fulgt med, men derimod en erkendelse af, at missionsarbejde passer bedst til det religiøse. For alle andre, som bare skal have løst en opgave, handler det om at finde LØSNINGER frem for dårlige (bort)forklaringer på hvorfor man ikke har tænkt sig om fra starten af...

fredag den 4. september 2009

Spændende video om Bings syn på søgning

Her er en spændende video om Bings syn på søgning, som jeg synes jeg lige ville dele med jer. Det er nemlig meget vigtigt at lytte til folkene BAG søgemaskinerne hvis du gerne vil have små brudstykker du bagefter kan stykke sammen til del-strategier i dit eget arbejde med optimering af dine sider til søgemaskinerne.

Se med her:





Alle her på bloggen ønskes en god weekend. :-)