søndag den 26. september 2010

Prisen er IKKE den afgørende faktor!

Jeg har skrevet flere indlæg om ordentlig søgemaskineoptimering, og flere gange strander debatterne i en diskussion om at folk gerne vil have en BILLIGERE løsning.

Jeg forstår godt ønsket om at få tingene billigere. Det ville vi også gerne når vi går ned i supermarkedet for at hente aftensmaden... Det er helt fint at kigge på prisen, for den er naturligvis en faktor - men bestemt ikke den VIGTIGSTE faktor.

Du kan lave både KORT- og LANGSIGTET søgemaskineoptimering. Den kortsigtede satser på nogle specielle teknikker som her og nu skaber resultater, men det er ikke altid på langt sigt at dette fungerer bedst. Du risikerer nemlig at skulle omstrukturere hver gang nye Pageranks kommer ud, eller når søgemaskinerne laver om på en algoritme eller to. Dér ville den langsigtede tænkning fungere bedst.

Ligeledes gælder at mange ikke har gjort sig klart hvad deres søgeord er. Ét er at sælge børnetøj, men hvis du nu specifikt satser mest på prinsessekjoler eller et bestemt mærke, så gå dog efter guldet. Optimer til de relevante søgeord frem for at skyde med spredehagl.

Jeg ser det talrige gange hvor folk optimerer til ord som "vittigheder", "humor" eller "sjov", men fuldkommen glemmer et dagligdags ord som "vitser" eller "jokes"... Hvorfor denne åbenbare mangel på brainstorming-fasen?

Fordi folk beder om det forkerte. De anskuer slet ikke målgruppen, men søger at få nemme løsninger til billige penge.

Du vil være inden for top-10 når du går efter guldet, men du skal i hvert fald være inden for top-20 hvis du vil have en podieplads - dem der tjener kassen befinder sig inden for de første 20 resultater i en søgemaskine. Resten er ligegyldige. Hvis du vil tjene seriøse penge i en lille niche er top-10 endda et ultimativt mål hvis du gerne vil have det batter noget. Alt andet er ligegyldigt.

Debatten er således ikke om dine kunder søger med Bing, Yahoo eller Google. Din optimering skulle gerne ramme godt i alle søgemaskinerne, for ellers er der ikke tale om reel SEO. Alle diskussioner om hvilken browser folk bruger er ligegyldige. Din side skal bare virke i dem alle, og hvis du opdager, at din hjemmeside ikke fungerer i Chrome, Firefox eller Opera, så trænger I til en alvorlig samtale med webmasteren.

Det korte og det lange handler nemlig om, at du ikke har råd til at gå glip af omsætning, og derfor bør dine sider være synlige i alle gængse browsere. Hvorvidt andre er enige med din strategi er fuldkommen underordnet. Dine kunder skifter ikke browser for at glæde dig, men de surfer gerne videre hvis skidtet ikke virker.

Så tag fat ved ondets rod, og se at få både dit webdesign og søgemaskineoptimeringen til at fungere. Den dag det samspil spiller 100% er dagen hvor du begynder at tjene penge på nettet. Du skal være dér hvor dine kunder er, og det skal virke hver gang...

mandag den 20. september 2010

SEO og konvertering

Det er meget vigtigt at erkende, at der er flere formål med søgemaskineoptimering, den såkaldte SEO. Nogle vil gerne have mere fokus på deres forening - og måske flere medlemmer. Andre vil gerne sælge et bestemt produkt. En tredie gruppe synes måske bare det er "sjovt" at score højt i søgemaskinerne, og får et ekstra kick når de ser at deres regelmæssige indsats på deres blog giver bonus.

Alle ovenstående grunde kan være gode - og der kan være flere...

Men når det gælder at sælge sine produkter, så er der i særlig grad nogle ting folk ikke holder øje med, og det er overdreven brug af nøgleord på deres sider. Jeg så en IT-virksomhed der i bunden af deres sider bruger "søgeord", og derefter overdriver gentagelsen af en masse søgeord.

Indholdet bliver kunstigt at den slags. Folk ved da godt hvordan de er landet på din side. Du behøver ikke spilde krudt på at gentage de søgeord du gerne vil findes på.

En bedre metode til at sælge budskabet ville være at skrive artikler om de emner firmaet gerne vil sælge sig på, og dermed gøre deres side til en ressource for andre.

Hvis du lytter til folk som Martin Thorborg, Thomas Rosenstand og flere andre, så vil du for længst have lært, at jo mere du GIVER til andre, jo mere goodwill skaber du. Det er en elementær første del at folk får tillid til dig før de begynder at KØBE fra dig.

Mange har skudt fejlslagne strategier de seneste år ind under finanskrisen, men der er noget fundamentalt galt med den måde mange forvalter deres talenter. Jeg er nødt til at sige det ligeud, for det er desværre sådan det forholder sig. Du får ikke en topplacering i Top-10 på de ord du gerne vil findes på ved at lave kunstige løsninger som alene tiltrækker en søgerobot. Det er slet ikke det den rigtige SEO handler om, og det skaber i hvert fald slet ikke konvertering.

Hvad er din holdning til sagen? Skriv gerne en kommentar, for jeg vil gerne vide hvad DU gerne vil vide mere om. På forhånd tak. :-)

tirsdag den 14. september 2010

Optimeringen der virker

Som de faste læsere vil have bemærket er jeg stor tilhænger af en naturlig optimering. Det er en optimering som virker naturlig at læse, men som samtidig er effektiv i forhold til at opnå gode resultater med dine anstrengelser for at bringe SEO på banen til din blog.

Flere er uenige med hensyn til effekten af artikeldatabaser. Jeg læser en blogger der nærmest advarer imod dem. Ham om den sag. Jeg fastholder strategien med at skrive indhold som både giver backlinks, men også samtidig giver læserne lyst til at klikke videre.

Det handler jo om hvad der giver resultater, og ikke følelserne i forhold til hvor ens indhold udgives. Hvis du anlægger det perspektiv at alt dit indhold helst skal være på dine egne blogs, og alene styres helt og alene af dig selv, så kunne du lige så godt skrive i en notesblok. Så var dit indhold din helt egen kanonisering af egne skriverier. Det ville lynhurtigt ende i stakkevis af indhold som ingen så.

Jo bredere du eksponerer dit navn, og jo mere buzz skaber du om dit brand, og effekten af artikeldatabaser er blandt andet også det at skaffe nye besøgende til dine sider. Hvis du lærer at bruge alle medierne fornuftigt får du en bredere kontaktflade, og det svarer faktisk til at gøre målet du skal skyde bolden ind i, hvis vi bruger et fodboldudtryk, bredere. Der er større chance for at ramme målet når det udgør et større procentdel af den flade der skydes imod...

Så i stedet for at skændes om hvad nogle mener virker, så foretrækker jeg at byde på hvad der har virket for mig ud fra devisen om, at når det virker for mig, virker det nok også for dig.

Hvad er DIN holdning til artikeldatabaser? Lad høre, for jeg er nysgerrig i forhold til jeres erfaringer.

tirsdag den 7. september 2010

SEO-LEX nu også udkommet på engelsk

Jeg ser det som meget positivt, at Thomas Rosenstand har valgt at udgive SEO-LEX på engelsk. Faktisk ville jeg ønske flere danske iværksættere havde samme mod, for vi har brug for aktive iværksættere som sætter handling bag ordene.

Thomas har været så fornuftig at tage de danske eksempler direkte, og har netop i sin tekst fortalt at alle principperne generelt kan overføres til ethvert land. Konceptet er rigtigt, for mange andre tøvende entreprenører har udsat deres projekter med undskyldninger som "Jeg skal have overført billederne til engelske forhold" m.v. når jeg har forsøgt at inspirere og motivere flere til at søge mod de internationale markeder.

Vi må nemlig erkende, at mange danskere er nogle fattigr*ve når det gælder at ville gøre en reel indsats for at skabe en øget omsætning. "Koster den e-bog virkelig 150,-?" lyder spørgsmålet altimens de gladeligt går ned i den lokale boghandel og køber en biografi til det dobbelte (eller mere)...

Gratisterne får nu engang altså kun det de betaler for - nemlig ingenting.

Det er så dejligt nemt at påstå, at det at tjene penge online ikke virker når der ikke sker nogen handling. Folk opretter en blog, og når de så ikke straks tjener den første tusse den første dag, så giver de op. Helt anderledes forholder det sig med enkelte, som FÅR resultater. Jeg havde f.eks. en kommentar på min Tjen penge på nettet - i din fritid blog, hvor hun var opløftet af at hun på kun 2 dage havde tjent 40,- Hvis bare den smule var fortsat hele året havde hun en ekstraindtjening på over 7.000,-. Det mest opmuntrende var dog, at denne kvinde ville stræbe højere - og jeg håber for hende at det lykkes. :-)

Der er nemlig TALRIGE eksempler på at dem som HANDLER på den information de får, også vil få succes, men det er ikke altid den vej mange danskere går. Selvom jeg selv er pæredansk, så skuffer det mig voldsomt, at vi er nødt til at drage udenlands for at tjene kassen. I alt for mange tilfælde er danskerne selv skyld i at mange produkter udgives direkte i udlandet, for janteloven har alt for gode rammer blandt flertallet.

Her adskiller SEO-LEX sig også fra flertallet af e-bøger. Forfatteren er utrolig hjælpsom på sin blog med diverse videoindlæg der inspirerer og motiverer, og det går direkte i det helt rigtige segments indbakke. Gratisterne synes nok det er arrogant at høre, men der er altså forskel på om du vil drive søgemaskineoptimering alvorligt, og begynde at leve af det, eller om du bare har en lille hobbybutik.

Effekten af SEO-LEX er alle pengene værd - uanset om det er på dansk eller engelsk - som jeg også skrev tidligere i indlægget "SEO materiale på dansk" jeg skrev for over et år siden, nemlig den 28. august 2009.

Men nu kan du i hvert fald dele SEO-LEX med engelsktalende folk også, og du kan via Plimus få mulighed for at sælge produktet også. Så mon ikke du lige så godt kunne slå to fluer med ét smæk: hjælpe andre, og tjene penge samtidig?

Held og lykke med projektet - både til forfatteren og til evt. kommende forhandlere. :-)