tag:blogger.com,1999:blog-45148660671974170642024-03-08T11:19:53.221+01:00SEO for begyndereHer beskrives SEO (søgemaskineoptimering) for absolutte begyndere. Der kræves ingen forudsætninger for at kunne følge denne blog. Jeg skriver med den almindelige dansker for øje. Han/hun som bare gerne vil vide mere om hvordan det er muligt at indbygge SEO i sit arbejde på internet uden det går ud over kvaliteten af indholdet.Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.comBlogger74125tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-66344169174184199052018-12-13T01:11:00.001+01:002022-01-16T13:33:14.664+01:00En rigtig dårlig nyhed for SEO-folkI dag er jeg nødt til, efter over syv års tavshed her på denne blog, at komme med en rigtig dårlig nyhed. <b>Det er en nyhed, som ingen SEO-folk bryder sig om, at give, men den er absolut nødvendig, fordi den kan få stor indflydelse på et af elementerne i din SEO, nemlig linkbuilding</b>.
<br />
<a name='more'></a><br />
Det er nemlig kommet frem, at Google lukker <b>G+</b> ned i april 2019. Det fortæller TV2 Online i artiklen <a href="http://nyheder.tv2.dk/tech/2018-12-11-google-lukker-socialt-netvaerk-for-tid-efter-ny-databrist" target="_blank">Google lukker socialt netværk før tid efter ny databrist</a>, og det er meget vigtigt, at du ikke går i panik.<br />
<br />
For det første vil jeg selv fortsætte med at bruge <b>G+</b> helt frem til lukningsdatoen i håbet om, at Google når at finde en løsning inden de lukker ned - og selv hvis ikke de gør, er der ingen grund til at forlade skuden før tid.<br />
<br />
Der er nemlig stor værdi i linkbuilding ved at bruge <b>G+</b>, og det ville jeg under ingen omstændigheder stoppe før det var Google selv, der lukkede denne service.<br />
<br />
Alle læserne ønskes en rigtig glædelig jul samt et rigtig godt nytår.Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-30066996589582080292011-08-25T00:17:00.002+02:002011-08-25T00:34:17.789+02:00Hvor du henter yderligere informationer om SEO og online indtjeningJeg forstår godt nysgerrigheden om hvor du kan hente yderligere informationer om SEO og online indtjening. Det vil jeg gerne give et kvalificeret svar på. De kilder jeg her anbefaler tjener jeg intet på at anbefale, så du får min direkte mening om tingene, og det håber jeg du kan bruge.
<br />
<br />Som jeg tidligere skrev, var <a href="http://www.blunck.dk/recommends/seo-for-alle/seo-for-alle.pdf" target="_blank">SEO for ALLE</a> den e-bog der til sidst måtte skrives, og den giver et godt overblik der kan få dig godt i gang med din egen optimering af dine sider, blogs m.v.
<br />
<br /><span style="font-weight:bold;">Viden om SEO</span>
<br />Når det gælder søgemaskineoptimering er der to eksperter jeg gerne vil fremhæve. Jeg hjalp den ene med at finde et nyt navn til sit ekspertforum, og det er Thomas Rosenstand, som har skabt et rigtig godt forum, nemlig <a href="http://www.concept-i.dk/blog/fra-e-university-til-e-universe.html">E-Universe</a>. Hans bog, <a href="http://www.seo-lex.dk/" target="_blank">SEO-LEX</a>, er guld værd for dem som gerne vil dykke ned i optimeringen på klart dansk.
<br />
<br />Ekspert nummer to er Mikkel deMib Svendsen, som også har en forkærlighed for <a href="http://www.elbilbloggen.dk/" target="_blank">el-biler</a>, der både har udgivet <a href="http://seo.demib.dk/" target="_blank">SEO 2.0 og SEO FAQ</a>.
<br />
<br />Begge ovenstående mænd vil du med fordel kunne læse videre om.
<br />
<br /><span style="font-weight:bold;">Viden om Online indtjening</span>
<br />Når det gælder online indtjening, så kan jeg ikke helt undlade at nævne, at min blog <a href="http://www.blunck.dk/tjenfritid" target="_blank">Tjen penge på nettet - i din fritid</a> behandler emnet ud fra mange vinkler. For de af jer der også læser engelsk kan I med fordel også følge <a href="http://www.blunck.dk/earning-money-online" target="_blank">Earning Money Online</a>.
<br />
<br />Ovenstående er hermed afsluttende indlæg herfra. Bloggen vil forblive online, men der forventes ikke nye indlæg om emnet SEO fra min pen foreløbig. Nu vil jeg dykke ned i den præmie jeg fandt i forbindelse med navnekonkurrencen jeg beskrev ovenfor, og ønsker alle god vind med jeres optimering. Læs e-bogen <a href="http://www.blunck.dk/recommends/seo-for-alle/seo-for-alle.pdf" target="_blank">SEO for ALLE</a>, og brug de ting du lærer i e-bogen. Mens jeg skriver dette siger statistikken at 250 allerede har hentet e-bogen. <span style="font-weight:bold;">Hvornår henter du din gratis e-bog om emnet?</span>Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-9650738518150254422011-08-12T08:01:00.001+02:002011-08-25T00:17:22.707+02:00SEO for ALLE udkommetSå er svendestykket klart. <a href="http://www.blunck.dk/recommends/seo-for-alle/seo-for-alle.pdf" target="_blank">SEO for ALLE</a> er hermed udkommet, og udgives hermed helt GRATIS. Du kan hente <a href="http://www.blunck.dk/recommends/seo-for-alle/seo-for-alle.pdf" target="_blank">SEO for ALLE</a> ved at klikke på titlen.
<br />
<br /><span style="font-weight:bold;">Som sagt konkluderede dette indholdet på denne blog. Det er ikke alle indlæg der er kommet med i e-bogen, men du har nu foran dig en systematisk rapport som på 29 sider giver dig muligheden for et godt overblik over hvad der skal til i din egen søgemaskineoptimering af dine sider.</span>
<br />
<br />Du er velkommen til at printe PDF'en og give den videre til familie, venner og bekendte, der kunne have gavn af dette. Det eneste forbehold der tages er at du ikke må ændre teksten. Jeg forbeholder mig stadig retten til at udgive materialet på andre sprog, men skulle du være interesseret i at udgive dette på et sprog som IKKE er enten fransk, engelsk eller tysk kan du skrive en mail for at vi kan aftale en fornuftig mulighed for at dele teksten.
<br />
<br />Mit svendestykke skulle gerne give et overblik som du kan bruge, og jeg håber hermed at have viderebragt min viden i en form, som du kan bruge.
<br />
<br />Linket til e-bogen kommer lige en sidste gang:
<br />
<br /><a href="http://www.blunck.dk/recommends/seo-for-alle/seo-for-alle.pdf" target="_blank">SEO for ALLE</a>Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-8986714282068691632011-08-11T00:08:00.003+02:002011-08-11T00:12:52.208+02:00SEO for ALLE udkommer i morgen<span style="font-weight:bold;">SEO for ALLE</span> udkommer i morgen her på bloggen. Udgivelsen er sat til kl. 08:01, så glæd dig. Du kan faktisk allerede nu få et preview ved at sende denne besked på din Twitter profil:
<br />
<br /><blockquote>12.8 udkommer den 29 sider korte e-bog "SEO for ALLE" på bloggen. Gratis - http://t.co/OpqyXiO #seo RT gerne</blockquote>
<br />
<br />Jeg kvitterer for indsatsen med et direkte link til PDF'en hvis du sender mig en DM når du har smidt dette på Twitter.
<br />
<br />På forhånd tak til alle, som deltager i denne pre-launch. :-)Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-34841269556383553582011-08-09T16:34:00.002+02:002011-08-09T16:42:53.103+02:00SEO for alle (opdatering)I fortsættelse af artiklen jeg skrev den 13. april 2011 med titlen "<a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2011/04/seo-for-alle.html" target="_blank">SEO for alle</a>" har jeg længe været i tænkeboks.
<br />
<br />Materialet skal præsenteres i en e-bog eller en specialrapport som omfatter indholdet her på bloggen med opdateringer om de ting der er sket siden artiklerne er blevet skrevet. Ikke for at konkurrere med andre kilder til søgemaskineoptimering, men for at DU som læser denne blog kan få et klart billede af hvad der skal til for at opnå gode resultater.
<br />
<br />Hvordan skulle denne e-bog så udgives? Min plan er faktisk at udgive den GRATIS. Ikke fordi den ikke kunne sælges, men simpelthen fordi jeg gerne vil give materialet til så mange som muligt.
<br />
<br />Jeg har i forvejen mange jeg kan takke for den viden jeg har i dag. Det har jeg været inde på før, men også fordi jeg mener, at succes skal deles. Når du bliver glad for effekten af at følge rapporten/e-bogen kommer du stensikkert tilbage til bloggen og læser videre.
<br />
<br />Men sikkert ikke på denne blog, for rapporten bliver det ultimative svendestykke. Det bliver afslutningen på emnet SEO, og så kan folk altid bruge denne blog som afsæt for deres egen linkbuilding ved at komme med kommentarer til indholdet.
<br />
<br />Det nytter ikke at skrive kommentarer i stil med "bliver du ikke ved, for jeg synes det er interessant"... Det kan godt være det har været interessant, men nu er tiden kommet til at skærpe mit fokus, og jeg overlader gerne scenen til andre der vil skrive om SEO.
<br />
<br />Dette er så også en åben invitation til dem som gerne vil skrive gæsteindlæg om emnet. Det skal de være velkomne til. Dette er næstsidste indlæg om emnet. Næste indlæg er når rapporten frigives.Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-79650598351466463452011-07-05T18:41:00.006+02:002011-07-05T20:19:50.739+02:00Kan Google tillade sig alt?Det er vigtigt at spørge sig selv: "Kan Google tillade sig alt?" Det viser sig netop nu, at <span style="font-weight:bold;">Google</span> har et noget specielt forhold til det at starte mange projekter og så bare opgive dem - uden at du som bruger kan gøre spor ved det. <span style="font-weight:bold;">Google HotPot</span> og <span style="font-weight:bold;">Google Tags</span> er blevet lukket [ref: <a href="http://seoanalyst.dk/google-lukker-google-tags/" target="_blank">http://seoanalyst.dk/google-lukker-google-tags/</a>], nu lukkes <span style="font-weight:bold;">Twitter Realtime Search</span> i forbindelse med at Google + introduceres [ref: <a href="http://digitizor.com/2011/07/05/google-disables-realtime-search/" target="_blank">http://digitizor.com/2011/07/05/google-disables-realtime-search/</a>], og vi får som tilskuere til disse ændringer hurtigt den mistanke, at <span style="font-weight:bold;">Google</span> er blevet ganske enerådende i forhold til hvad de "gider" bruge tiden på.<br /><br />Hvad mener du selv om denne tendens? Begynder <span style="font-weight:bold;">Google</span> at opføre sig som Microsoft også gjorde dengang de blev dominerende? <span style="font-weight:bold;">Microsoft</span> har lært at tilpasse sig markedet ved at lære at lytte til brugerne, men vil <span style="font-weight:bold;">Google</span> gøre det samme?<br /><br />Eller skal brugerne vende <span style="font-weight:bold;">Google</span> ryggen ved f.eks. at bruge <span style="font-weight:bold;">Bing</span>, <span style="font-weight:bold;">Yahoo</span> og andre søgemaskiner før <span style="font-weight:bold;">Google</span> stopper sin aggressive stil? <span style="font-style:italic;">Alt dette er RIGTIG gode spørgsmål, for en krig med giganten kan koste ens virksomhed rigtig dyrt. Det kan afgøre ens virksomheds overlevelse at tage fejl når <span style="font-weight:bold;">Google</span> tager fløjlshandskerne af</span> - og det var ikke meningen med en søgemaskine som skulle være en service for internetbrugerne, vel?<br /><br />Giv din mening til kende, og lad os få en lille debat om emnet? På forhånd tak for deltagelsen...Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-25702111862580156032011-04-29T17:11:00.002+02:002011-04-29T17:17:58.257+02:00Udvid dit ordforrådEt vigtigt mål hvis du skal arbejde med blogs er, at udvide dit ordforråd. Ikke alene fordi synonymer er gode til at skabe variable ankertekster, men sandelig også fordi det gør dit sprog mere levende. Der er intet så kedeligt at læse som en ren søgemaskineoptimeret tekst, som gentager de samme formuleringer i et forsøg på at skabe den rette ordblanding til denne optimering.<br /><br />I den forbindelse er jeg stødt på en spændende blog hvor de netop kører alfabetet igennem, og efterlyser ord som starter med et bestemt bogstav med regelmæssige mellemrum. Du kan se bloggen her: <a href="http://abcscandinavia.blogspot.com/" target="_blank">ABC Scandinavia</a>.<br /><br />Jeg har bidraget med en del ord, og for hvert bogstav har det været lækkert at tænke i nye baner. Et projekt som udfordrer hjernen på en sjov måde, ganske som når vi hygger os med en kryds og tværs i ny og næ.<br /><br />Det må nemlig gerne være SJOVT at skabe backlinks - både via kommentarer, men også den generelle branding hvor du gør opmærksom på dig selv gennem relevante indlæg hist og pist. Den som unikt fokuserer sin linkbuilding på KUN at skrive på DoFollow blogs vil gå glip af en hel del i forhold til den som netop tænker i BÅDE søgemaskiner og virkelige brugere.<br /><br />Jeg får større respons på en velplaceret kommentar på en NoFollow blog som MANGE læser frem for at fokusere på rene DoFollow blogs med kommentarer som intet siger for de besøgende som læser kommentarerne.<br /><br />God weekend - og held og lykke med udvidelsen af dit ordforråd. :-)Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-24463403736776034392011-04-13T20:12:00.002+02:002011-04-13T20:15:05.634+02:00SEO for alleJeg kunne godt begynde på en lang forklaring om hvorfor jeg slettede indlæggene her på bloggen om SEO-udfordringerne der blev beskrevet siden det sidste indlæg du finder, men jeg har valgt en anden strategi.<br /><br />Jeg vil lave en specialrapport som forklarer tingene i et gængs format, og denne vil senere på året udkomme som en GRATIS gave til alle her på bloggen. I mellemtiden må I læse indholdet der allerede er på bloggen.<br /><br />Jeg vender tilbage med mere når rapporten er klarHenrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-5501550569675057472010-11-01T00:01:00.002+01:002010-11-01T00:01:00.797+01:00SEO - Hvordan du kommer videreFør du kan komme videre med dine SEO-anstrengelser, skal du have det fundamentale på plads. Det håber jeg du efterhånden får når du læser denne blog. Alle de grundlæggende faktorer bliver behandlet her på bloggen, og du får chancen for at komme med tilbagemeldinger. Både med hensyn til hvad der er godt, hvad der er mindre godt, hvad du savner, og hvad du ellers har brug for.<br /><br />Hidtil har dette ikke givet ret mange kommentarer.<br /><br />Det kan betyde en af flere ting:<br /><br /><ul><br /><li>Enten at alt er i den skønneste orden</li><br /><li>Eller at du er for genert til at skrive</li><br /><li>Eller måske at du ikke gider kommentere</li><br /></ul><br /><br /><span style="font-weight:bold;">Hvis alt er i den skønneste orden</span><br />Hvis alt er i den skønneste orden var alt jo fryd og gammen, og så kunne vi jo se en masse blogs springe op af hitlisten ved søgninger på <span style="font-weight:bold;">Google</span> og <span style="font-weight:bold;">Bing</span>. Men det er jo ikke de store forandringer vi ser.<br /><br />Hvorfor mon?<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Kunne det ikke netop være fordi mange overser den store effekt som søgemaskineoptimering netop har på godt indhold?</span> <span style="font-style:italic;">Du kan anstrenge dig med at skrive mange gode blogartikler, men hvis ingen hører om dem, og derved læser dem, kan det hele jo - groft sagt - være lige meget...</span><br /><br />Derfor er det vigtigt at SE mulighederne for forbedringer, og gøre noget ved det. Det er jo derfor jeg inspirerer og motiverer med de artikler jeg skriver. Jeg ser store muligheder i at HJÆLPE folk allerede fra begyndelsen, og det BØR være noget der var værdifuldt for alle.<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Hvis du er for genert til at skrive</span><br />Hvis du er for genert til at skrive, så er det næppe internet du skal arbejde med, for her på nettet er der ingen bonus for at være tilbageholdende. Tværtimod faktisk.<br /><br />Hvis du vil have succes, så må du gå efter guldet, og én af vejene som du har læst om her på bloggen er at skrive kommentarer på andres blogs. Også denne. Folk der overser denne indlysende chance for at profilere sig kommer ingen vegne.<br /><br />Så drop genertheden, og kom i omdrejninger. Jo før du kommer i gang, jo før vil du se effekten på dine egne blogs og websider.<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Hvis du ikke gider kommentere</span><br />Hvis du ikke gider kommentere er der kun én du snyder: dig selv. :-)<br /><br />Jeg fortsætter med at skrive uanset, for jeg kan se, at indholdet kommer højere og højere op i søgemaskinerne, og kan ligeledes se den effekt det har på alle områder - lige fra Adsense-indtjeningen til salg af e-bøger m.v. Altsammen kommer fordi folk bliver opmærksomme på det gode indhold, og bliver inspireret til at læse mere. Også selvom de kan være nødt til at tage Visa-kortet op af lommen, eller logge ind på PayPal for at få adgang til mere viden.<br /><br />Den som investerer i sin fremtid lægger fundamentet for succes. Den som venter på det hele kommer ned fra himlen, kommer til at vente længe... :-)<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Konklusion</span><br />Der er kun én vej, der virker, og det er fremad. Jo før du indser dette, jo før vil du kunne se effekten af din optimering af dine sider og dit indhold. Ingen kan nogensinde gøre hele arbejdet for dig. Din egen handling er det som adskiller dig fra de 95% skeptikere, som aldrig når noget.Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-31385029499310482302010-10-25T00:01:00.000+02:002010-10-25T00:01:00.692+02:00Det er stadig resultaterne der tællerDa jeg den 12. juli skrev artiklen "<a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2010/07/det-er-resultaterne-der-tller.html" target="_blank">Det er resultaterne der tæller</a>" gav jeg seriøst bud på hvorfor der BURDE være en brancheforening - men også om hvorfor det ikke nytter noget at skabe en akademisk uddannelse.<br /><br />SEO rykker, og der er hele tiden justeringer.<br /><br />Der er nogle langsigtede ting der ALTID har været gældende, og sikkert altid vil vedblive med at være god latin, og det er bl.a. følgende:<br /><br /><ul><br /><li><span style="font-weight:bold;">Godt indhold er vigtigt</span> - og godt indhold indeholder en naturlig frekvens af de nøgleord du optimerer til.</li><br /><li><span style="font-weight:bold;">Regelmæssige opdateringer</span> - og ikke nødvendigvis indlæg hver eneste dag. En god tommelfingerregel kan sagtens være 2-3 indlæg om ugen, hvis det er det du føler dig inspireret til at skrive <span style="font-style:italic;">hver uge</span>.</li><br /><li><span style="font-weight:bold;">Pas på med at OVERoptimere</span>. Læs "<a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2010/01/pas-pa-seoo.html" target="_blank">Pas på SEoO</a>" hvis du ikke har læst den artikel.</li><br /><li>Hjemmesiden bør validere. Den eneste kendte undtagelse jeg kender, er <a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2010/04/super-genvej-nar-navnet-er-optaget.html" target="_blank">blogs på blogger.com/blogspot.com</a>. Her kan blogs, af uransagelige grunde score højt, selvom siderne ikke validerer. Læs artiklerne "<a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2009/05/kode-der-validerer.html" target="_blank">Kode der VALIDERER</a>" og "<a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2009/07/ordentlige-resultater.html" target="_blank">Ordentlige resultater</a>"</li><br /><li>Jo flere gode backlinks, jo bedre. Indgående links er links til dine sider. Det antyder en vis kvalitet når mange linker til dit indhold - men der er faldgruber...</li><br /></ul><br /><br />Men der findes også andre strategier, og på det område begynder det at blive mere et spørgsmål om split-testing af hvad der virker for dig - for det er ikke nødvendigvis de samme metoder der skal bruges på enhver side.<br /><br />Det er nemlig afhængig af hvad det enkelte problem er, før der kan bydes ind med en konkret strategi til hvordan du bedst optimerer din side. Det er derfor denne blog fokuserer på så mange forskellige områder. Kombineret får du et ordentligt resultat, men det kræver at du har <a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2010/10/et-samlet-billede-af-seo.html" target="_blank">et samlet billede af SEO</a> ud fra samtlige 65 artikler der hidtil er skrevet.<br /><br />Det bedste råd er derfor, om nødvendigt, at gennemlæse alle artiklerne, og besøge de kilder jeg linker til. Hvis du får gjort det nu, så har du et meget bedre grundlag til at lave din egen SEO på dine sider.<br /><br />God fornøjelse, og læselyst. :-)Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-21044712175133590562010-10-22T10:01:00.003+02:002010-10-22T22:17:45.912+02:00Et samlet billede af SEO<span style="font-weight:bold;">Der er opstået en misforståelse jeg gerne vil korrigere, for jeg kan se, at der i mindst en kommentartråd andetsteds kunne være en anledning til at nogle kunne få en forkert opfattelse af det jeg siger. Som det så ofte sker når folk skal vurdere ens skriverier, så sker der tit det at folk læser én artikel, og derefter tror de, at de har forstået helheden</span>.<br /><br />Dette indlæg er nummer 64 her på bloggen, og der er MANGE ting jeg har beskrevet. Lige fra forskellen mellem SEO (for at skabe trafik) til salg (som sker via konverteringen på selve siden). Der er beskrevet nøgleord - og faren ved forkert optimering. Der er beskrevet validering, og vigtigheden af den, selvom nogle af de mere dovne har nedspillet dens rolle. Webdesign og kommentarmoderation, og mange andre emner ER blevet belyst.<br /><br />For dem som har fulgt med er det for længst gået op for dem, at denne blog IKKE kun anbefaler artikeldatabaser, men de som har længst den artikel jeg skrev 14. september 2010 med titlen "<a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2010/09/optimeringen-der-virker.html" target="_blank">Optimeringen der virker</a>" er der måske et afsnit de ikke helt fik læst.<br /><br />Jeg skrev i de to næstsidste afsnit følgende:<br /><br /><blockquote><span style="font-weight:bold;">Jo bredere du eksponerer dit navn, og jo mere buzz skaber du om dit brand, og effekten af artikeldatabaser er blandt andet også det at skaffe nye besøgende til dine sider</span>. Hvis du lærer at bruge alle medierne fornuftigt får du en bredere kontaktflade, og det svarer faktisk til at gøre målet du skal skyde bolden ind i, hvis vi bruger et fodboldudtryk, bredere. Der er større chance for at ramme målet når det udgør et større procentdel af den flade der skydes imod...<br /><span style="font-weight:bold;">Så i stedet for at skændes om hvad nogle mener virker, så foretrækker jeg at byde på hvad der har virket for mig ud fra devisen om, at når det virker for mig, virker det nok også for dig.</span></blockquote><br /><br />Nu skal jeg ikke tygge maden for læserne, men jeg vil alligevel tillade mig at præcisere, at der ER folk der ikke søger på en søgemaskine efter artikler. De har en anderledes tilgang til artikler. De har f.eks. et websted med god redaktionel sortering som favoritside, og for dem ses en stor del af internet via et sådan websted. At det tilfældigvis er en artikeldatabase er ikke nogen utilgivelig synd, men et valg disse brugere foretager.<br /><br />De søger forretningsråd på et websted som f.eks. EzineArticles fordi de har samme tillid til dette sted som andre har til Amino, KanDu og mange af de andre steder vi andre bruger. Ganske som vi går på DBA eller Gul & Gratis for at sælge vores brugte ting, så leder de altså efter gode artikler.<br /><br />Faktisk er en del af forklaringen netop den "kunstige optimering" nogle har foretaget sig således at der er kommet meget skidt i toppen af søgeresultaterne. Folk klikker sig videre baseret på tillid, og hvis du har gjort et godt indtryk med dine skriverier kan du opleve MINDST den samme goodwill - og trafik - som dem der stoler på den tekniske søgemaskineoptimering alene.<br /><br />Når jeg har fundet materiale der var anbefalelsesværdig har jeg gjort det - hvilket du bl.a. kan se da jeg anbefalede <a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2010/04/godt-indlg-om-duplicate-content.html" target="_blank">et glimrende indlæg fra Mikkel deMib Svendsen om Duplicate Content</a>.<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Konklusion</span><br />Når nogle er begyndt at harcellere imod hinanden, så er det et tegn på, at <a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2009/08/konkurrencen-gr-ondt-pa-nogle-eksperter.html" target="_blank">konkurrencen gør ondt på nogle "eksperter"</a>. <span style="font-style:italic;">Jeg er kun glad for nogle kunder er begyndt at stille krav til deres rådgivere, og hvis denne blog læses af kunder som bagefter stiller kritiske spørgsmål er meget nået</span>. <span style="font-weight:bold;">Det BURDE de seriøse mennesker i branchen faktisk være rigtig glade for, for de burde selv være interesseret i at få ryddet op i mange af de misforståelser som har gjort at nogle lidt for dygtige amatører har lavet rigtig rav i meget af den rådgivning de har givet - og som har kastet et dårligt lys over hele branchen, desværre</span>.<br /><br />Som jeg skrev i artiklen "<a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2009/09/nar-siger-det-sa-ma-det-vre-rigtigt.html" target="_blank">Når .... siger det, så må det være rigtigt!</a>" i 2009 så er det vigtigt, at det er ARGUMENTERNE der diskuteres, og ikke at de tøsesure får lov til at komme med deres personangreb alene fordi de ikke har modet til at skrive en kommentar direkte på denne blog, men skriver om det andetsteds. Det sidste har jeg ikke en pind respekt for, og hvis det er et tegn på arrogance, så er jeg åbenbart arrogant, for jeg tør godt stå ved de ting jeg skriver.<br /><br />God weekend til alle. :-)Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-70498134646620613102010-10-18T18:52:00.002+02:002010-10-18T19:11:38.083+02:00Derfor fortjener negative mennesker ikke DIN opmærksomhedLad mig i denne artikel give dig en forklaring på hvorfor negative mennesker ikke fortjener DIN opmærksomhed. Der er flere gode grunde til ikke at spilde sin tid på folk som ved alt bedre selv.<br /><br />- Uanset hvad du siger, læser de ikke det du skriver<br />- Du kan ikke vinde en diskussion med folk der mener sig klogere<br />- Kritik avler kun negative tanker, så brug tiden på god karma i stedet<br /><br />Ovenstående tre årsager er blandt de bedste grunde til at bruge tid på positive mennesker i stedet. Når du ikke bruger tiden på negative mennesker kan du nå meget mere - og hjælpe mange andre mennesker.<br /><br />På en konkret nyhedsgruppe var der en person som mente at mit tip om at filtrere mails ikke var nogen "seriøs" information. Hvad han til gengæld overser er, at en filtrering som tager 45 sekunder i et ordentligt mailprogram måske sparer ti minutter i løbet af den næste måned. Den slags besparelser kan synes små, men når en mand som Robert Plank netop anbefaler 100 konkrete bud på hvordan du kan spare mindst 1 minut med hver af hans tip kan du selv gætte dig til hvor meget ekstra tid du kan skaffe dig, hvis du bare bruger halvdelen af hans tips.<br /><br />Kun den hovmodige overser denne mulighed for at bruge sin tid bedre. Alle eksperter i rationalisering bruger mottoet: "Don't work harder - work smarter" {oversat: "Du skal ikke arbejde <span style="font-style:italic;">hårdere</span>, men <span style="font-style:italic;">smartere</span>"], og det er jo kilden til RIGTIG rationalisering. Fornuftige besparelser handler om at finde områder der ikke gør ondt, men giver et langsigtet afkast.<br /><br />Det er kun folk i krise som skærer den gren over de selv sidder på, og det er ofte grundlaget for de påstande folk kaster omkring sig.<br /><br />For dem som synes de ikke får nok ud af at læse denne blog, så er de velkomne til at følge andre kilder. <span style="font-weight:bold;">Jeg stræber efter at motivere folk til at se de positive ting frem for at spilde energien, krudtet og det forhøjede blodtryk på folk som slet ikke fortjener det</span>.<br /><br />Om du synes bedre om et andet produkt er dit valg. Du er velkommen til at anbefale andre ting ved at skrive en kommentar med link til dine egne artikler. Jeg velkommer enhver kommentar i en anstændig tone - selv de kritiske. Men spilde tiden på folk som mangler en prædikestol, det står jeg ikke model til.<br /><br />Kald det bare arrogant. Jeg kalder det for at bruge tiden på det som er vigtigt: familie, venner, blogning om politik og interessante projekter hvor folk er glade for inspirationen og motivationen.Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-48362175609695103652010-09-26T16:37:00.002+02:002010-09-26T16:48:26.067+02:00Prisen er IKKE den afgørende faktor!Jeg har skrevet flere indlæg om ordentlig søgemaskineoptimering, og flere gange strander debatterne i en diskussion om at folk gerne vil have en BILLIGERE løsning.<br /><br />Jeg forstår godt ønsket om at få tingene billigere. Det ville vi også gerne når vi går ned i supermarkedet for at hente aftensmaden... Det er helt fint at kigge på prisen, for den er naturligvis en faktor - men bestemt ikke den VIGTIGSTE faktor.<br /><br />Du kan lave både KORT- og LANGSIGTET søgemaskineoptimering. Den kortsigtede satser på nogle specielle teknikker som her og nu skaber resultater, men det er ikke altid på langt sigt at dette fungerer bedst. Du risikerer nemlig at skulle omstrukturere hver gang nye Pageranks kommer ud, eller når søgemaskinerne laver om på en algoritme eller to. Dér ville den langsigtede tænkning fungere bedst.<br /><br />Ligeledes gælder at mange ikke har gjort sig klart hvad deres søgeord er. Ét er at sælge børnetøj, men hvis du nu specifikt satser mest på prinsessekjoler eller et bestemt mærke, så gå dog efter guldet. Optimer til de relevante søgeord frem for at skyde med spredehagl.<br /><br />Jeg ser det talrige gange hvor folk optimerer til ord som "vittigheder", "humor" eller "sjov", men fuldkommen glemmer et dagligdags ord som "vitser" eller "jokes"... Hvorfor denne åbenbare mangel på brainstorming-fasen?<br /><br />Fordi folk beder om det forkerte. De anskuer slet ikke målgruppen, men søger at få nemme løsninger til billige penge.<br /><br />Du vil være inden for top-10 når du går efter guldet, men du skal i hvert fald være inden for top-20 hvis du vil have en podieplads - dem der tjener kassen befinder sig inden for de første 20 resultater i en søgemaskine. Resten er ligegyldige. Hvis du vil tjene seriøse penge i en lille niche er top-10 endda et ultimativt mål hvis du gerne vil have det batter noget. Alt andet er ligegyldigt.<br /><br />Debatten er således ikke om dine kunder søger med Bing, Yahoo eller Google. Din optimering skulle gerne ramme godt i alle søgemaskinerne, for ellers er der ikke tale om reel SEO. Alle diskussioner om hvilken browser folk bruger er ligegyldige. Din side skal bare virke i dem alle, og hvis du opdager, at din hjemmeside ikke fungerer i Chrome, Firefox eller Opera, så trænger I til en alvorlig samtale med webmasteren.<br /><br />Det korte og det lange handler nemlig om, at du ikke har råd til at gå glip af omsætning, og derfor bør dine sider være synlige i alle gængse browsere. Hvorvidt andre er enige med din strategi er fuldkommen underordnet. Dine kunder skifter ikke browser for at glæde dig, men de surfer gerne videre hvis skidtet ikke virker.<br /><br />Så tag fat ved ondets rod, og se at få både dit webdesign og søgemaskineoptimeringen til at fungere. Den dag det samspil spiller 100% er dagen hvor du begynder at tjene penge på nettet. Du skal være dér hvor dine kunder er, og det skal virke hver gang...Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-62580681743555442102010-09-20T00:01:00.003+02:002010-09-20T00:01:01.901+02:00SEO og konverteringDet er meget vigtigt at erkende, at der er flere formål med søgemaskineoptimering, den såkaldte SEO. Nogle vil gerne have mere fokus på deres forening - og måske flere medlemmer. Andre vil gerne sælge et bestemt produkt. En tredie gruppe synes måske bare det er "sjovt" at score højt i søgemaskinerne, og får et ekstra kick når de ser at deres regelmæssige indsats på deres blog giver bonus.<br /><br />Alle ovenstående grunde kan være gode - og der kan være flere...<br /><br />Men når det gælder at sælge sine produkter, så er der i særlig grad nogle ting folk ikke holder øje med, og det er overdreven brug af nøgleord på deres sider. Jeg så en IT-virksomhed der i bunden af deres sider bruger "søgeord", og derefter overdriver gentagelsen af en masse søgeord.<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Indholdet bliver kunstigt at den slags</span>. Folk ved da godt hvordan de er landet på din side. Du behøver ikke spilde krudt på at gentage de søgeord du gerne vil findes på.<br /><br />En bedre metode til at sælge budskabet ville være at skrive artikler om de emner firmaet gerne vil sælge sig på, og dermed gøre deres side til en <span style="font-style:italic;">ressource for andre</span>.<br /><br />Hvis du lytter til folk som <a href="http://thorborg.tv" target="_blank">Martin Thorborg</a>, <a href="http://www.thomas-rosenstand.dk/" target="_blank">Thomas Rosenstand</a> og flere andre, så vil du for længst have lært, at jo mere du GIVER til andre, jo mere goodwill skaber du. Det er en elementær første del at folk får tillid til dig før de begynder at KØBE fra dig.<br /><br />Mange har skudt fejlslagne strategier de seneste år ind under finanskrisen, men der er noget fundamentalt galt med den måde mange forvalter deres talenter. Jeg er nødt til at sige det ligeud, for det er desværre sådan det forholder sig. Du får ikke en topplacering i Top-10 på de ord du gerne vil findes på ved at lave kunstige løsninger som alene tiltrækker en søgerobot. Det er slet ikke det den rigtige SEO handler om, og det skaber i hvert fald slet ikke konvertering.<br /><br />Hvad er din holdning til sagen? Skriv gerne en kommentar, for jeg vil gerne vide hvad DU gerne vil vide mere om. På forhånd tak. :-)Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-728795783688211282010-09-14T12:39:00.003+02:002010-09-14T12:45:50.760+02:00Optimeringen der virkerSom de faste læsere vil have bemærket er jeg stor tilhænger af en naturlig optimering. Det er en optimering som virker naturlig at læse, men som samtidig er effektiv i forhold til at opnå gode resultater med dine anstrengelser for at bringe SEO på banen til din blog.<br /><br />Flere er uenige med hensyn til effekten af artikeldatabaser. Jeg læser en blogger der nærmest advarer imod dem. Ham om den sag. Jeg fastholder strategien med at skrive indhold som både giver backlinks, men også samtidig giver læserne lyst til at klikke videre.<br /><br />Det handler jo om hvad der giver resultater, og ikke følelserne i forhold til hvor ens indhold udgives. Hvis du anlægger det perspektiv at alt dit indhold helst skal være på dine egne blogs, og alene styres helt og alene af dig selv, så kunne du lige så godt skrive i en notesblok. Så var dit indhold din helt egen kanonisering af egne skriverier. Det ville lynhurtigt ende i stakkevis af indhold som ingen så.<br /><br />Jo bredere du eksponerer dit navn, og jo mere buzz skaber du om dit brand, og effekten af artikeldatabaser er blandt andet også det at skaffe nye besøgende til dine sider. Hvis du lærer at bruge alle medierne fornuftigt får du en bredere kontaktflade, og det svarer faktisk til at gøre målet du skal skyde bolden ind i, hvis vi bruger et fodboldudtryk, bredere. Der er større chance for at ramme målet når det udgør et større procentdel af den flade der skydes imod...<br /><br />Så i stedet for at skændes om hvad nogle mener virker, så foretrækker jeg at byde på hvad der har virket for mig ud fra devisen om, at når det virker for mig, virker det nok også for dig.<br /><br />Hvad er DIN holdning til artikeldatabaser? Lad høre, for jeg er nysgerrig i forhold til jeres erfaringer.Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-26037977768915773082010-09-07T05:26:00.004+02:002010-09-07T06:21:39.784+02:00SEO-LEX nu også udkommet på engelskJeg ser det som meget positivt, at <a href="http://www.concept-i.dk/" target="_blank">Thomas Rosenstand</a> har valgt at udgive <a href="http://www.seo-lex.com/" target="_blank">SEO-LEX på engelsk</a>. <span style="font-weight:bold;">Faktisk ville jeg ønske flere danske iværksættere havde samme mod, for vi har brug for aktive iværksættere som sætter handling bag ordene</span>.<br /><br /><span style="font-style:italic;">Thomas har været så fornuftig at tage de danske eksempler direkte, og har netop i sin tekst fortalt at alle principperne generelt kan overføres til ethvert land</span>. Konceptet er rigtigt, for mange andre tøvende entreprenører har udsat deres projekter med undskyldninger som "<span style="font-style:italic;">Jeg skal have overført billederne til engelske forhold</span>" m.v. når jeg har forsøgt at inspirere og motivere flere til at søge mod de internationale markeder.<br /><br />Vi må nemlig erkende, at mange danskere er nogle fattigr*ve når det gælder at ville gøre en reel indsats for at skabe en øget omsætning. "Koster den e-bog virkelig 150,-?" lyder spørgsmålet altimens de gladeligt går ned i den lokale boghandel og køber en biografi til det dobbelte (eller mere)...<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Gratisterne får nu engang altså kun det de betaler for - nemlig ingenting</span>.<br /><br /><span style="font-style:italic;">Det er så dejligt nemt at påstå, at det at tjene penge online ikke virker når der ikke sker nogen handling. Folk opretter en blog, og når de så ikke straks tjener den første tusse den første dag, så giver de op</span>. Helt anderledes forholder det sig med enkelte, som FÅR resultater. Jeg havde f.eks. en kommentar på min <a href="http://www.blunck.dk/tjenfritid/" target="_blank">Tjen penge på nettet - i din fritid</a> blog, hvor hun var opløftet af at hun på kun 2 dage havde tjent 40,- <span style="font-weight:bold;">Hvis bare den smule var fortsat hele året havde hun en ekstraindtjening på over 7.000,-. Det mest opmuntrende var dog, at denne kvinde ville stræbe højere - og jeg håber for hende at det lykkes</span>. :-)<br /><br />Der er nemlig TALRIGE eksempler på at dem som HANDLER på den information de får, også vil få succes, men det er ikke altid den vej mange danskere går. Selvom jeg selv er pæredansk, så skuffer det mig voldsomt, at vi er nødt til at drage udenlands for at tjene kassen. <span style="font-weight:bold;">I alt for mange tilfælde er danskerne selv skyld i at mange produkter udgives direkte i udlandet, for janteloven har alt for gode rammer blandt flertallet</span>.<br /><br />Her adskiller <span style="font-weight:bold;">SEO-LEX</span> sig også fra flertallet af e-bøger. Forfatteren er utrolig hjælpsom på sin blog med diverse videoindlæg der inspirerer og motiverer, og det går direkte i det helt rigtige segments indbakke. Gratisterne synes nok det er arrogant at høre, men der er altså forskel på om du vil drive søgemaskineoptimering alvorligt, og begynde at leve af det, eller om du bare har en lille hobbybutik.<br /><br />Effekten af SEO-LEX er alle pengene værd - uanset om det er på dansk eller engelsk - som jeg også skrev tidligere i indlægget "<a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2009/08/seo-materiale-pa-dansk.html" target="_blank">SEO materiale på dansk</a>" jeg skrev for over et år siden, nemlig den 28. august 2009.<br /><br />Men nu kan du i hvert fald dele SEO-LEX med engelsktalende folk også, og du kan <a href="http://www.seo-lex.com/affilliate.html" target="_blank">via Plimus</a> få mulighed for at sælge produktet også. Så mon ikke du lige så godt kunne slå to fluer med ét smæk: hjælpe andre, og tjene penge samtidig?<br /><br />Held og lykke med projektet - både til forfatteren og til evt. kommende forhandlere. :-)Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-75084371926017762712010-08-30T08:16:00.002+02:002010-08-30T08:43:00.057+02:00God SEO koster faktisk meget lidt!Når du ser effekten af god SEO, så vil du hurtigt opdage, at det faktisk koster meget LIDT i forhold til EFFEKTEN af den ekstra trafik du får ind. Du har fuldkommen ret når du nu tænker, at dette må være 2. del af den artikel jeg tidligere skrev da jeg stillede spørgsmålet "<a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2010/08/hvorfor-koster-seo-sa-meget.html">Hvorfor koster SEO så meget?</a>"<br /><br />Faktum er <a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2010/07/det-er-resultaterne-der-tller.html">det er resultaterne der tæller</a>. Omvendt læste jeg også for nylig et indlæg, der bevidste at "<a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2010/06/ngleord-er-gode-men-for-mange-bliver.html" target="_blank">nøgleord er gode - men for mange bliver for meget</a>", og det mindede mig om, at du skal <a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2010/01/pas-pa-seoo.html" target="_blank">passe på SEoO</a>.<br /><br />Kan du se hvad der sker med ovenstående?<br /><br />Jeg har i dette indlæg kort berørt flere emner. I rækkefølge disse:<br /><br /><ul><br /><li>Effekten ved god SEO - men også de faldgruber der findes</li><br /><li>Prisen på SEO</li><br /><li>Mere end prisen er det resultaterne der tæller</li><br /><li>Vigtigheden af nøgleord</li><br /><li>Men også at du ikke bør OVERDRIVE ved at drive SEoO - Search Engine over-Optimization</li><br /></ul><br /><br />Da jeg selv skriver samtlige indlæg kunne jeg godt uddybe emnerne én gang til, men for dem som allerede har læst dette ville det hurtigt blive en gentagelse af indhold jeg allerede har forklaret.<br /><br />Når jeg i stedet linker til artiklerne som en naturlig del af teksten kan du som læser selv afgøre om der er noget af det du gerne vil fordybe dig i. Hvis ikke kan du gå videre.<br /><br />Søgemaskinerne vil til gengæld synes rigtig godt om denne form for linkning internt fordi denne artikel pludselig har flere hundrede ords indhold. Ikke at du "kun" skulle bruge intern linkning, men det har i hvert fald en effekt.<br /><br />Det er denne effekt du gerne som besøgende skulle føle er naturlig, og ikke bare spekulation i at generere en masse nøgleord i en artikel. Den kyndige læser gennemskuer naturligvis strategien - især fordi denne blog fokuserer på SEO. Men for den almindelige gennemsnits-surfer skulle dette nødigt virke forstyrrende på teksten. Det er derfor god SEO ikke er spor dyr. Trafikken kommer når emnerne er velskrevne, hvorimod den kunstige optimering bliver meget kedelig at læse, og dermed ville de kunstige sider FRASTØDE dine læsere, hvorimod den intelligente skrivning tiltrækker folks opmærksomhed fordi unaturlige gentagelser undgås.<br /><br />Det burde være præcis dét du har brug for til at forstå hvorfor du har brug for en person der kan <a href="http://www.blunck.dk/henrik" target="_blank">skrive gode tekster</a>.Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-70226620286289597152010-08-21T21:45:00.002+02:002010-08-21T21:55:35.045+02:00Hvorfor koster SEO så meget?Flere spørger: "Hvorfor koster SEO så meget?" Har du også stillet dette spørgsmål så ser du helt forkert på søgemaskinerne - og optimeringen i forhold til disse kanaler. Trafik kan omdannes til penge. Enten via salg, men også via annoncer. Når du skal markedsføre dine produkter har du mange alternativer, og alle koster penge.<br /><br />Du kan sponsere kurve til det lokale arrangement på jeres børns skole. Disse koster nemt 3-500 pr. kurv, og navnet ses måske af et par hundrede voksne. Hvis du er heldig får du måske 1 eller 2 nye kunder ad den vej. Så har du måske brugt mellem 900-1500,- for tre kurve på de salg. Det vil sige netto 450-750,- pr. ny kunde.<br /><br />Det er jo lidt dyrt hvis du vil bruge dén metode til at skaffe dig nye kunder... :-)<br /><br />Du kunne også sponsere paraplyer i den lokale sejlklub, og dér kan du måske skaffe nye kunder til en pris på små 100,- pr. ny kunde.<br /><br />Stadig dyrt, ikke sandt?<br /><br /><span style="font-weight:bold;">En meget bedre løsning</span><br />Uanset om du vælger at bruge AdWords eller en kombination af AdWords og søgemaskineoptimering, så kan du nå LANGT FLERE for de samme penge som ovenstående ideer koster.<br /><br />Effekten af søgemaskineoptimering er vedvarende når først du ved hvad du skal gøre, og effekten af AdWords er, at det KUN koster noget når en besøgende har reageret på en reklame fra dig med et klik.<br /><br />Flere begår den fejl, at de tror de skal lave salget i AdWords-reklamen, som dukker op som Adsense på webstederne. Det er forkert. Din AdWords-reklame bør vække den besøgendes nysgerrighed, men konverteringen skal ske på den side hvor klikkeren lander. Når han/hun kommer til din professionelle webshop er det dér du sælger dine produkter.<br /><br />Faren ved den billige SEO er, at mange gør mere skade end gavn når de forsøger at optimere uden at vide hvad de gør. Det har mange erfarne SEO-eksperter allerede nævnt flere steder. Det behøver jeg næppe gentage her, vel?<br /><br />Du véd jo godt at et ordentligt stykke arbejde koster. Ganske som du som selvstændig ikke kan fakturere timerne du bruger på bogføring, rengøring, afsendelse af post m.v., så er det præcis de samme vilkår for SEO-eksperter. Hvis de er heldige kan de måske fakturere mellem 50-66% hvis de har sørget for at outsource de ting som de ikke selv tjener penge på. Mange har desværre endnu mindre timer de kan fakturere på grund af de mange krav til administration og dokumentation.<br /><br />Hvis der skal skabes resultater så er der mange programmer der skal i spil. Flere optællinger og flere analyser på hvilke nøgleord der er repræsenteret hvor på dine sider. Nogle gange er der større tilretninger af dine artikler, mens det andre gange er mindre justeringer.<br /><br />De fleste vil gerne være med til at give dig en FAST pris, men så må du også være indstillet på, at de afkræver dig en klar specifikation af opgavens omfang. Vi kender jo alle typen som "bare lige" skal have flere ting ind i sidste øjeblik. Ofte helt uden at indse, at denne information måske havde været helt central allerede fra starten af.<br /><br />Optimering handler om at gøre dine tekster så interessante for søgemaskinerne som muligt. Du kan sagtens få ordentlige resultater mens du bliver inden for rammerne af de regler som udgør "white hat"-teknikker. Også selvom nogle, der selv tydeligvis bruger enten grey hat eller ligefrem black hat, vil påstå noget andet.<br /><br />Ekspertise koster. En ekspert har studeret mere om sit emne end kassedammen i Netto som "bare" kører scannermærker forbi en laserstråle. Når han/hun forventer en mindsteløn som (incl. feriepenge, ATP, pension m.v.) nærmer sig de 140,-/timen, så er det vel næppe noget under, at en person der kan skaffe resultater frem med fremtidens marketingværktøj forventer at få en smule mere i timen?<br /><br />Jeg håber denne artikel har givet dig en bedre forståelse af at der ER en sammenhæng mellem pris og kvalitet...Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-5025536714160414472010-07-14T15:10:00.002+02:002010-07-14T15:23:41.812+02:00AdWords LEXHvis du har det blot en smule ligesom mig, så har AdWords længe virket en smule skræmmende, fordi vi alle kender eksempler på folk som nærmest er blevet ruineret af at bruge AdWords. Jeg har længe vidst, at de har gjort et eller andet forkert, for der findes mindst lige så mange SUCCEShistorier med brugen af AdWords.<br /><br />Allerede da Thomas annoncerede sin e-bog var der de sædvanlige skeptikere som undrede sig over prisen på e-bogen. Det må de altså helt selv om, for <span style="font-weight:bold;">hvis du bruger AdWords forkert kommer du mindst til at bruge det tidobbelte beløb på at lære AdWords at kende før du får succes med at bruge denne annoncekanal</span>.<br /><br />E-bogen er en blanding af tekst og video, og som altid har Thomas altså et helt specielt talent når det gælder at forklare komplicerede ting på en nem måde.<br /><br />Hvis du gerne vil læse Thomas' egen beskrivelse af sin nye e-bog, så kig med her: <a href="http://adwords-lex.seo-lex.dk/laes-mere.html" target="_blank">http://adwords-lex.seo-lex.dk/laes-mere.html</a><br /><br />Jeg er i gang med læsningen, og det ser yderst spændende ud. Kan varmt anbefales at hente den gratis Light-udgave, og så er jeg helt sikker på du bliver sulten efter at lære mere. :-)<br /><br /><center>= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =</center><br />Dagens indlæg er IKKE et jeg tjener en krone på. Jeg anbefaler et produkt fra Thomas Rosenstand alene fordi det er godt. Anbefalingen er gjort på basis af en Light-version, men jeg agter at opdatere til den fulde version. Det er jeg sikker på du også vil gøre hvis du henter Light-udgaven. :-)<br /><center>= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =</center>Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-87848795133093548222010-07-12T07:31:00.002+02:002010-07-12T07:43:39.734+02:00Det er resultaterne der tællerSom jeg skrev i artiklen "<a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/2009/09/nar-siger-det-sa-ma-det-vre-rigtigt.html" target="_blank">Når ... siger det, så må det være rigtigt</a>", så er der mange forskellige råd i SEO-branchen. Nogle virker rigtig godt, og andre virker mindre godt.<br /><br />Faktum er, at du ikke formelt kan bruge en uddannelse til noget rent SEO-mæssigt. Der findes nemlig endnu ikke nogen uddannelse i emnet. Det burde der måske gøre, for ganske som du kan blive kandidat i markedsføring, så¨burde man måske også indføre en uddannelse i søgemaskineoptimering...<br /><br />Problemet med mange uddannelser er bare de formkrav der stilles. Du kan godt tage en eksamen ud fra situationen i 2010, men hvis du pakker din erfaring sammen et par år, så er alt måske ændret i 2012.<br /><br />Der vil naturligvis altid være grundlæggende ting som formodentlig altid vil fungere, men det er, som bekendt, sværest at spå om fremtiden - også hvad angår søgemaskiner.<br /><br />Det er næppe nogen skole, der turde strikke et program sammen, for hvis de skal have de bedste rammer for eleverne, så kommer det til at koste kassen - og samtidig er det ikke akademikere der er brug for.<br /><br />Med andre ord: selvom det strider mod den akademiske måde at tænke på, så ville den eneste uddannelse der virkede i søgemaskineoptimering være hvis du fik fat på dem som KENDER begreberne. Vi har et stigende antal mennesker som taler meget om SEO, men det sker som regel til meget høje priser, og flertallet af de nye eksperter er langt fra pengene værd.<br /><br />I mange situationer kunne du lige så godt selv skrive en del materiale og rundkaste dette efter din egen "version" af den hellige gral som at kaste fem- eller sekscifrede beløb efter noget som desværre kun virker meget kortsigtet. Det underlige er, at den slags bureauer bagefter erkender deres fejl, men især er villige til at indgå forlig hvis du ikke bagefter udtaler dig om deres fejl. Den slags er ren pression, for hvis de leverer noget bras burde det være fornuftigt at kunne advare andre.<br /><br />Men dér har fuskerne en kæmpe fordel: en eventuel retssag koster mange penge, og dansk erstatningsret er bestemt ikke altid til den skadedes gavn. For at sige det ligeud, så kan et smalt forlig være sjovere end en lang og opslidende kamp hvor du i sidste ende ikke får stort mere, og desuden måske ender med et mavesår.<br /><br />Derfor lyder anbefalingen i dag på, at vi burde få lavet nogle formelle rammer for SEO som gav en certificering af at vedkommende konsulent faktisk véd noget om sit emne. En brancheforening kunne fjerne en del fuskere fra reklamerne om SEO.Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-77724220791205984332010-06-21T12:41:00.002+02:002010-06-21T13:10:26.133+02:00At moderere eller ikke at moderere - det er spørgsmåletDer er meget snak om hvorvidt du bør moderere kommentarer. Jeg vil forsøge at komme med et fornuftigt svar på denne debat.<br /><br />Først en oversigt over argumenterne for IKKE at moderere:<br /><br /><ul><br /><li>Du sparer en masse tid ved at have frie kommentarer på din blog</li><br /><li>Folks kommentarer kommer hurtigere på siden hvis der ikke er moderation</li><br /><li>Folk bryder sig ikke om moderation</li><br /><li>Det giver færre kommentarer når der modereres</li><br /></ul><br /><br />Dernæst en oversigt over argumenterne for at du BØR moderere:<br /><br /><ul><br /><li>Moderation er ikke censur. Man kan sagtens godkende en kommentar selvom man er uenig med skribenten.</li><br /><li>Der er alt for meget spam</li><br /><li>Folk er begyndt at kopiere kommentarer for at komme igennem</li><br /><li>Du bør værdsætte din blog</li><br /></ul><br /><br />Lad os kigge på argumenterne imod moderation...<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Hvor lang tid tager kommentar-moderation?</span><br />Hvis du har en god e-mail klient tager det ikke ret meget tid at læse kommentaren i den mail WordPress systemet sender til dig. Derefter kan du hurtigt afgøre om du vil godkende (approve) eller afvise (delete).<br />Det er korrekt at kommentarer hurtigere dukker op på siden hvis der ikke er moderation, men du vil opdage, at gode kommentarer er "langtidsholdbare", mens reklamer for Viagra eller folks sure opkast kun skaber støj på din blog.<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Bryder folk sig ikke om moderation?</span><br />Der er også mange der ikke bryder sig om færdselsloven, men vi fjerner ikke færdselsloven af den grund, vel? Hvis du fortæller folk hvorfor du har moderation på din blog vil de fleste forstå dit argument.<br />Du kan indstille din WordPress software til at det kun er første indlæg der modereres. Derefter kommer deres indlæg på bloggen uden forsinkelse. Men hvis de en dag ændrer adfærd, og begynder at reklamere for potensmidler eller andet du ikke lige har lyst til at få Adsense-reklamer om, så er det din ret som ansvarlig for din blog at sortere indholdet. Hvis folk ikke kan acceptere det kunne de måske overveje hvordan de selv ville reagere med produkter de ikke selv brød sig om. :-)<br /><br />Giver det færre kommentarer når der modereres?<br />Påstanden er ikke til at bevise. De fleste kender i dag til begrebet spam, og alle ved hvor galt det kan gå. Se blot på bloggen <a href="http://adsense.blogspot.com/" target="_blank">Inside Adsense</a> fra Google. Hvis du kigger på kommentarerne vil du opdage helt irrelevante svar som slet ikke handler om det emne der diskuteres. Folk der reklamerer for alle mulige ting som slet ikke hører hjemme i en værdifuld kommentar.<br />De kommentarer der virker er kommentarer som bibringer folk noget værdi. Det er dem som får folk til at klikke sig videre til din hjemmeside.<br /><br />Lad os dernæst kigge på argumenterne for moderation...<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Moderation er ikke censur.</span><br />Jeg godkender mange indlæg - også selvom jeg er uenig med skribenten. Så får vi en lille snak om sagen, og derefter kan andre afgøre hvad de selv mener, og ingen siger vi behøver at være enige for at kunne respektere hinandens argumenter.<br />Jeg værdsætter faktisk også den udfordring som kommentarer kan være, så kom gerne med dine tanker også. :-)<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Der er ALT for meget spam</span><br />En af mine engelske blogs fik på to dage 198 stykker spam. Hvis ikke Akismet var sat på WordPress-bloggen skulle jeg igennem det hele. Nu kunne jeg nøjes med at skimme indlæggene, og der var - mildt sagt - ikke nogen falske positive. Det var ubrugeligt altsammen.<br /><br />Folk er begyndt at kopiere kommentarer for at komme igennem<br />Selvom folk burde følge Kikolanis gode råd om at give fornuftige kommentarer, så er spam-kommentarer en stærkt stigende tendens. Du kan læse hans artikel herfra:<br /><a href="http://kikolani.com/link-building-comment-spam-2.html" target="_blank">http://kikolani.com/link-building-comment-spam-2.html</a><br />Michael Pedzotti skrev bl.a. i sin kommentar til denne artikel:<br /><blockquote>One trick I am seeing more of is spammers will copy a sentence or two from the post or another comment and use that as their comment. For some of my older posts I cannot remember word for word what is written there and the comment at first looks legitimate, and intelligent ;-) , but I also look out for the blank gravatar or spammy looking URL/email. I wonder if a future upgrade of Akismet will include looking for text matches between submitted comments and existing post/comment contents.</blockquote><br />Michael har så ganske ret. Det er nemlig også den erfaring vi blogejere har med mange kommentarer. Var alle disse røget direkte ind på bloggen ville det hele ende som Inside Adsense-bloggen jeg nævner ovenfor.<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Du bør sætte pris på din blog</span><br />Du bør tage hånd om din blog. Når du behandler din blog godt vil dine læsere også kunne se, at du er en seriøs skribent de kan have tillid til. Det er nok det væsentligste argument for netop at moderere, i hvert fald det første indlæg.<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Hvad mener du?</span> <span style="font-weight:bold;">Har denne artikel ændret dit syn på moderation?</span> <span style="font-weight:bold;">Har du helt andre argumenter?</span> Fik du lige lyst til at kommentere, så kom glad med din holdning.Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-54877513021358617282010-06-14T20:56:00.004+02:002010-06-14T21:08:08.476+02:00Tjek din egen sides PageRankDu kan faktisk lynhurtigt tjekke din egen sides PageRank, for jeg deler i denne artikel en lille formular som kan lave kontrollen for dig hurtigt, nemt og ganske gratis.<br /><br /><center><br /><table align="center" cellspacing="1" cellpadding="5" border="0" bgcolor="#C0C0C0"><br /><tr bgcolor="#FFFFFF"><td><font style="font-size: 11px; font-family: Verdana;"><b>Check Page Rank of any web site pages instantly:</b></font></td></tr><br /><form action="http://www.prchecker.info/check_page_rank.php" method="post"><br /><tr bgcolor="#FFFFFF"><td><input type=hidden name="action" value="docheck"><br /><input type="text" value="http://" name="urlo" size="30" maxlength="300"> <br /><input type="submit" name="submit" value=" Check PR "><br /></td></tr></form><tr bgcolor="#FFFFFF"><td><br /><font style="font-size: 9px; font-family: Verdana;">This free page rank checking tool is powered by <a href="http://www.prchecker.info/" target="_blank">Page Rank Checker</a> service</font><br /></td></tr></table><br /></center><br /><br />Hvis du gerne vil forbedre din PageRank kommer her fire hurtige metoder du kan bruge til at forbedre din sides placeringer i søgemaskinerne:<br /><ul><br /><li><span style="font-weight:bold;">Begynd at skrive relevante kommentarer på diverse blogs</span>. Start gerne med at skrive en kommentar på denne blog også. Husk navn og din URL (link til din hjemmeside/blog) af to grunde. <span style="font-weight:bold;">Dels giver det søgemaskinerne mulighed for at crawle din side når de kigger forbi denne side</span>, men også <span style="font-weight:bold;">fordi det giver de mennesker der synes din kommentar er interessant en mulighed for at komme videre til netop DIN side</span>.</li><br /><li><span style="font-weight:bold;">Link KUN til relevante blogs i din blogroll</span>. [Blogroll = liste over blogs du læser] Det er meget moderne at linke til venner og bekendte, men <span style="font-weight:bold;">det var måske bedre at opbygge en blogroll for hver af dine blogs</span>. Så kunne din blog om madopskrifter linke til ting der var relevante for dine læsere, mens links til leverandøren af kattefoder nok passede bedre i din egen personlige blog, som også har mere information om katte.</li><br /><li><span style="font-weight:bold;">Skriv længere artikler</span>. Et godt mål for en artikels længde ligger mellem 400-800 ord. På den måde skaber du indhold som søgemaskinerne kan indeksere bedre. Husk ikke at fylde dine artikler med alt for mange nøgleord i lange gentagelser. Brug kun nøgleordene når de er relevante for dit budskab.</li><br /><li>Brug din signatur når du skriver. Din signatur kan være vigtig både når du skriver en e-mail til andre, men også når du skriver på fora og/eller i nyhedsgrupper. Det er en yderst effektiv måde at rundkaste informationer om de ting du laver, og det giver mange klik videre til dine sider.</li><br /></ul><br /><br />Se så at komme i gang med at forbedre din sides placering i søgemaskinerne. God arbejdslyst. :-)Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-82923861947795694432010-06-04T13:52:00.002+02:002010-06-04T13:55:24.533+02:00Nøgleord er gode - men for mange bliver for megetNøgleord er en god ting - særligt når ankerteksten er god og passende struktureret så links kommer med de rigtige nøgleord. Men hvis du overdriver brugen af den slags ord sker der noget i stil med denne samtale:<br /><br /><center><br /><object width="580" height="360"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EfRf-OM67So&hl=da_DK&fs=1&rel=0&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/EfRf-OM67So&hl=da_DK&fs=1&rel=0&color1=0x5d1719&color2=0xcd311b&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="580" height="360"></embed></object><br /></center><br /><br />Jeg synes denne video er relevant for diskussionen om nøgleord, og håber du husker det næste gang du skriver en tekst.<br /><br />God weekend. :-)Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-53123684783037408272010-05-28T10:34:00.001+02:002010-05-28T10:34:45.719+02:00Reklame her på bloggenJeg har nu designet et specielt tilbud som kan styrke iværksætterne. Uanset hvilken branche du er i, så har jeg lavet en prismodel der tilbyder dig månedligt eller årligt at have din reklame (med dit eget DIREKTE link) og din egen korte tekst her på de følgende blogs:<br /><br /><ul><br /><li><a href="http://den-danske-grundlov.blogspot.com/" target="_blank">Den danske grundlov</a></li><br /><li><a href="http://politisk-blog.blogspot.com/" target="_blank">Den politiske blog</a></li><br /><li><a href="http://genfind-kontrol-over-dine-penge.blogspot.com/" target="_blank">Genfind kontrollen over dine penge</a></li><br /><li><a href="http://rund-og-glad.blogspot.com/" target="_blank">Hellere rund og glad end i seng uden aftensmad</a></li><br /><li><a href="http://kend-din-gps.blogspot.com/" target="_blank">Kend din GPS</a></li><br /><li><a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/" target="_blank">SEO for begyndere</a></li><br /><li><a href="http://shop-og-spar.blogspot.com/" target="_blank">Shop & Spar</a></li><br /><li><a href="http://seo-for-begyndere.blogspot.com/" target="_blank">Trangen til sex</a></li><br /><li><a href="http://ugensvitser.blogspot.com/" target="_blank">Ugens vitser</a></li><br /></ul><br /><br />Prisen er følgende:<br /><br />Månedligt: 100,- (pr. blog)<br />Pris årligt: 995,- (pr. blog)<br />Specialtilbud for 1 år på alle ovenstående blogs: 5.000,-<br /><br /><span style="font-weight:bold;">Der er plads til tre reklamer på hver blog</span>, og din tekst må være op til 140 tegn lang. Du kan med andre ord få samme længde som hvis du skrev en besked på Twitter. <span style="font-weight:bold;">Oveni dette er der så plads til ét link, som bliver klikbart</span>, og åbner i et nyt vindue (eller en ny fane, afhængig af browseren).<br /><br />De andre blogs jeg administrerer får hver sin egen prismodel, men dette tilbud, og denne pris gælder altså hvis du vil have en reklame på en af disse blogs som denne besked ligger på. <span style="font-weight:bold;">Du kan vælge en hvilken som helst af de ovenstående - eller dem alle, alt efter behov og denne niche hvor du selv dyrker din business</span>.<br /><br />Der køres efter <span style="font-weight:bold;">først til mølle</span>, så det er vigtigt at være hurtig. <span style="font-weight:bold;">Efterhånden som pladserne er solgt vil betalingsteksten rykke nedefter indtil alle tre pladser på hver af de ovenstående blogs er solgt</span>. Når den sidste plads er solgt kan du ikke få plads før en annonce udløber.<br /><br />Alle ønskes en rigtig god weekend. :-)Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-4514866067197417064.post-32511322462587254832010-05-26T15:50:00.003+02:002010-05-26T16:07:01.610+02:00Anbefalet artikel om det simple SEOSom alle der fast læser denne blog vil huske, så har jeg aldrig været sparsom med at anbefale andre kilder, når disse har skrevet noget rigtig godt. I dag stødte jeg via Thomas Rosenstand på noget rigtig god via Twitter, og jeg tænkte, at jeg lige ville dele artiklen med jer.<br /><br />Der er tale om artiklen "<a href="http://www.strategen.dk/seoblog/nar-det-simple-seo-glemmes/" target="_blank">Når det simple SEO glemmes</a>".<br /><br />Causeringen er interessant for det er så ganske sandt. Hvis du vender tingene på hovedet, f.eks. begynder at få links til din blog før du har indhold på den falder alt lynhurtigt til jorden. Der er en logisk rækkefølge vi alle har måtte gennemgå når vi har skabt en ny blog:<br /><br /><ul><br /><li>Design af bloggen</li><br /><li>Indhold på bloggen</li><br /><li>Udbygning af bloggen</li><br /><li>Annoncering af bloggen</li><br /></ul><br /><br />Der kan i hver fase indskydes ekstra elementer, men ganske naturligt først at gøre sin blog personlig. Fjerne "Hello World" indlægget som er standard på en WordPress-blog, og dernæst skabe sit indhold. Når det er på plads kunne du vælge at annoncere bloggen.<br /><br />Men jeg ville vente til der var i hvert fald et par indlæg på bloggen. Et indlæg er en smule spinkelt når noget nyt skal annonceres, medmindre du - som de fleste af os - gør dit første indlæg til en introduktion af hvad du vil fortælle om på bloggen. Så kunne du sagtens skabe en interesse for dit indhold allerede fra første dag.<br /><br />Det vigtigste er det regelmæssige indhold.<br /><br />Jeg har selv gjort ferien til min skærpelse af det jeg gerne vil arbejde med fremefter. Jeg vil beskæftige mig med nogle ganske præcise områder i de kommende år, og heriblandt er SEO et af områderne. Du har ikke kunne læse så meget om det endnu, men det er fordi jeg har brugt min nye blok (papir-blok) til at notere en masse artikelideer jeg har om det at lave ordentlig SEO.<br /><br />I juni måned vil jeg fokusere en del på det at bruge Twitter som værktøj til at profilere sine sider, og det gøres netop med henblik på det at bygge links til dit indhold.<br /><br />I månederne herefter vil der være mange andre temaer, som måned for måned skal køre efter bestemte temaer. Jeg håber naturligvis du allerede nu vælger at tilføje denne blog til din samling af RSS-læste blogs. Du skulle nødig gå glip af det indhold der kommer.<br /><br />Fortsat god læselyst. :-)Henrik V Blunckhttp://www.blogger.com/profile/17977028543812049468noreply@blogger.com0