lørdag den 30. januar 2010

Pas på SEoO

Pas på SEoO. Hvad er så dette begreb "SEoO"? Det står for Søgemaskine OVERoptimering, på engelsk Search Engine Over-Optimization.

Kan du nogensinde OVERoptimere dine nøgleord, tænker du måske. Det kan du faktisk. Hvis du inddrager for mange af de samme nøgleord bliver din side tung at læse, og faktisk risikerer du også, at du bliver straffet for et overforbrug af de samme ord.

En god grundregel er at koncentrere sig om sit budskab først. Dernæst kan du fokusere på hvor mange gange dit nøgleord optræder, og hvis du ender med at hver tyvende ord er dit nøgleord, og dine artikler kun er et par hundrede ord lange, så ender du med at have en OVER-optimeret side.

En sådan side vil hurtigt blive meget kedelig at læse, og selvom du kan tjene lidt på dem som klikker på en reklame, så er du næsten sikker på at ingen klikker frem til at abonnere på din blog via RSS.

Disse strategier virker IKKE.

Hvis du derimod bringer værdifuld information får folk lyst til at abonnere på dine skriverier, og du vil dermed opnå en stor organisk effekt af din optimering. Du kan sagtens have en lang artikel hvor dine nøgleord optræder naturligt, og alligevel opnå en god score. Kig blot på Google's egen værktøjslinje når du klikker på "Density" og ser hvilke ord der optræder i din tekst sammen med en bestemt frekvens. Gode sider der scorer højt på søgemaskinerne kan sagtens ligge på 2-3% tilstedeværelse af dine nøgleord, men så er der også en naturlig struktur på tingene.

I februar måned vil vi kigge mere på hvordan du opbygger din blog så den allerede fra starten får interessen hos folk sammen med søgemaskinerne på den rigtige måde. Så kan du bagefter vurdere om ikke du skulle følge metoden så dine sider og blog(s) får samme positive effekt når der skal optimeres.

Så vil du finde nøglerne til den rigtige søgemaskineoptimering og undgår derved farerne ved at have en overoptimeret side. God læselyst. :-)

1 kommentar:

Anders K sagde ...

Hej Henrik,
Jamen det er vi da enige om men hvad med en procent omkring de 5% - er det ikke indenfor grænserne? Samtidig kan man jo sørge for at ændre teksten løbende efter man har fået et resultat. I min vurdering ryger man ikke lige ned på havets bund efter at ranke højt på et søgeord hvor keyword density har været omkring de 5% - indhold kan derefter som du selv nævner det fastholde webstedet position. Specielt hvis du har et godt indhold.