lørdag den 21. august 2010

Hvorfor koster SEO så meget?

Flere spørger: "Hvorfor koster SEO så meget?" Har du også stillet dette spørgsmål så ser du helt forkert på søgemaskinerne - og optimeringen i forhold til disse kanaler. Trafik kan omdannes til penge. Enten via salg, men også via annoncer. Når du skal markedsføre dine produkter har du mange alternativer, og alle koster penge.

Du kan sponsere kurve til det lokale arrangement på jeres børns skole. Disse koster nemt 3-500 pr. kurv, og navnet ses måske af et par hundrede voksne. Hvis du er heldig får du måske 1 eller 2 nye kunder ad den vej. Så har du måske brugt mellem 900-1500,- for tre kurve på de salg. Det vil sige netto 450-750,- pr. ny kunde.

Det er jo lidt dyrt hvis du vil bruge dén metode til at skaffe dig nye kunder... :-)

Du kunne også sponsere paraplyer i den lokale sejlklub, og dér kan du måske skaffe nye kunder til en pris på små 100,- pr. ny kunde.

Stadig dyrt, ikke sandt?

En meget bedre løsning
Uanset om du vælger at bruge AdWords eller en kombination af AdWords og søgemaskineoptimering, så kan du nå LANGT FLERE for de samme penge som ovenstående ideer koster.

Effekten af søgemaskineoptimering er vedvarende når først du ved hvad du skal gøre, og effekten af AdWords er, at det KUN koster noget når en besøgende har reageret på en reklame fra dig med et klik.

Flere begår den fejl, at de tror de skal lave salget i AdWords-reklamen, som dukker op som Adsense på webstederne. Det er forkert. Din AdWords-reklame bør vække den besøgendes nysgerrighed, men konverteringen skal ske på den side hvor klikkeren lander. Når han/hun kommer til din professionelle webshop er det dér du sælger dine produkter.

Faren ved den billige SEO er, at mange gør mere skade end gavn når de forsøger at optimere uden at vide hvad de gør. Det har mange erfarne SEO-eksperter allerede nævnt flere steder. Det behøver jeg næppe gentage her, vel?

Du véd jo godt at et ordentligt stykke arbejde koster. Ganske som du som selvstændig ikke kan fakturere timerne du bruger på bogføring, rengøring, afsendelse af post m.v., så er det præcis de samme vilkår for SEO-eksperter. Hvis de er heldige kan de måske fakturere mellem 50-66% hvis de har sørget for at outsource de ting som de ikke selv tjener penge på. Mange har desværre endnu mindre timer de kan fakturere på grund af de mange krav til administration og dokumentation.

Hvis der skal skabes resultater så er der mange programmer der skal i spil. Flere optællinger og flere analyser på hvilke nøgleord der er repræsenteret hvor på dine sider. Nogle gange er der større tilretninger af dine artikler, mens det andre gange er mindre justeringer.

De fleste vil gerne være med til at give dig en FAST pris, men så må du også være indstillet på, at de afkræver dig en klar specifikation af opgavens omfang. Vi kender jo alle typen som "bare lige" skal have flere ting ind i sidste øjeblik. Ofte helt uden at indse, at denne information måske havde været helt central allerede fra starten af.

Optimering handler om at gøre dine tekster så interessante for søgemaskinerne som muligt. Du kan sagtens få ordentlige resultater mens du bliver inden for rammerne af de regler som udgør "white hat"-teknikker. Også selvom nogle, der selv tydeligvis bruger enten grey hat eller ligefrem black hat, vil påstå noget andet.

Ekspertise koster. En ekspert har studeret mere om sit emne end kassedammen i Netto som "bare" kører scannermærker forbi en laserstråle. Når han/hun forventer en mindsteløn som (incl. feriepenge, ATP, pension m.v.) nærmer sig de 140,-/timen, så er det vel næppe noget under, at en person der kan skaffe resultater frem med fremtidens marketingværktøj forventer at få en smule mere i timen?

Jeg håber denne artikel har givet dig en bedre forståelse af at der ER en sammenhæng mellem pris og kvalitet...

Ingen kommentarer: