lørdag den 27. marts 2010

WebDesign — Du får kun det du betaler for...

Du får kun det du betaler for hvis du vælger alt for billig leverandør af webdesign. Jeg stødte her til aften på et bureau som kalder sig Porcupine Website Design, der lover at designe en hjemmeside for mellem 1-500$. Det er 500-2500 danske kroner.

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt, og det viser sig også at være tilfældet. Du får nemlig ikke de optimale forhold ved at vælge dette bureau. Det er der flere grunde til. Jeg vil tage udgangspunkt i deres egen side, samt en af dem de har designet med titlen "Investing Edge"


  • Brugen af indlejret CSS er irriterende. Det bør være en ekstern CSS fil. Det er meget nemmere at vedligeholde ved opdateringer frem for at skulle rette hver side hvori den indlejrede CSS befinder sig.

  • Deres sider er tabel-baserede. Hvis du er i tvivl om principperne i ordentlig kodning der validerer samt det at designe uden brugen af tabellerne bør du kigge på de to bøger jeg nævner under denne artikel.

  • Adsense-koderne er dårligt optimeret. Brugen af røde links frem for blåt er noget skidt. Blå ER linkfarve — uanset om du kan lide det eller ej.

  • Indholdet i artiklerne er værdiløst. For at sige det mildt ligner det en af de standard-skabeloner der gratis kan downloades og som derefter kastes op med lidt PLR-indhold og derefter skal medvirke - sammen med dusinvis af andre sites - til at give en smule Adsense-indtjening til spekulanten.



Hårde ord, tænker du måske?

Egentlig ikke! Når man, som jeg, har set på tonsvis af websites lugter den slags langt væk af spekulation. Kortsigtet indhold som ingen gider at kigge på to gange, og der er i hvert fald endnu færre som gider tilføje det til deres Bogmærker eller Favoritter.

Hvis du gerne vil have ordentligt webdesign bør du vælge en webdesigner som leverer indhold der validerer. Det tager ikke længere tid at lave ordentligt webdesign, men det er indhold som får langt bedre placeringer og er langt nemmere at vedligeholde senere.

Jeg fandt Porcupine ved et rent tilfælde - da jeg downloadede en zip-fil i anden forbindelse. Deres overvejelser om at lave håndskrevne tekster ud for "What our clients say" er ellers genial, men mangler en reference for at gøre det troværdigt.

På alle måder indhold som, selv hvis det var optimeret, mangler alle de primære elementer i at blive troværdigt. Hvis Martin Thorborgs e-bog E-Pusher havde eksisteret på engelsk, skulle de næsten have den i gave, for de kunne foretage mange ændringer, der alle ville øge omsætningen. ;-)

Optimering handler om BÅDE at optimere sine sider kodnings- og indholdsmæssigt, men også at sørge for at indtrykket er godt når folk først er landet på ens side. Sådan skal den ged barberes. :-)

Bøger enhver webdesigner bør kende fra forlaget Sitepoint:

Ingen kommentarer: